מה זה להיות מזרחי

היי גרעין אהוב,
לאחרונה התחלתי לקרוא ספרי שירה ממליץ זה דבר מופלא. 
קראתי ספרים של יהודה עמחי נתן אלתרמן ואני מחפש ספר שירים 
של מאיר אריאל שעונה לשם "עצמאי בשטח" אם שמעתם עליו דברו איתי. 
בקיצור אתמול זרקתי משהו לרפאל על זה שאני מזרחי (כהרגלי) ואז הוא
אמר לי בנצי חלאס על מי אתה עובד, זה שאתה שומע דודו טסה שר בעירקתי
זה לא הופך אותך למזרחי.
אז נסיתי להתחכם ונזכרתי בשיר של איזה משורר מזרחי שלמדתי אותו פעם בבית ספר
אפילו לא זכרתי את שמו ובקושי הצלחתי לצטט,  משהו כמו " מה זה להיות מזרחי ללכת ברוטשליד 
לצעוק אני ממרקו אני ממרקו?" 
הוא ממש לא הבין אותי. 
אפשר לומר שזה בגלל בעיית הזיכרון החריפה שלי.
 אבל אני מרגיש שזה שהתחלתי לקרוא שירים 
שהם רק של אשכנזים וזה שלא זכרתי את זה בעל פה כמו שיר של נתן אלתרמן באמת גרם לי להתעצבן על עצמי.
אז היום בלילה קראתי את השיר שנקרא אגב:" תקציר שיחה" ונחבטתי בו הרגשתי שהוא לא מדבר אלי (הלוואי הייתי מדבר מרוקאית)  לכן הרגשתי צורך לענות לו. 



 תקציר שיחה / ארז ביטון

מה זה להיות אותנטי,
לרוץ באמצע דיזנגוף ולצעוק ביהודית מרוקאית.
"אנא מן אלמגרב אנא מן אלמגרב"
(אני מהרי האטלס אני מהרי האטלס).

מה זה להיות אותנטי,
לשבת ברוול בציבעונין (עגאל וזרביה, מיני לבוש),
או להכריז בקול: אני לא קוראים לי זוהר אני זיש, אני זיש (שם מרוקאי).
וזה לא, וזה לא,
ובכל זאת טופחת שפה אחרת בפה עד פקוע חניכיים,
ובכל זאת תוקפים ריחות דחויים ואהובים
ואני נופל בין העגות
אובד בבליל הקולות

תקציר תשובה

מה זה להיות מזרחי,
ללכת במסדורנות של בית הספר
 ולצעוק בעברית ישראלית ממש ישראלית.
"אוהב אותך עד השמיים תסתכלי לי בעיניים"

מה זה להיות מזרחי,
לשבת בבית ספר לשמוע על אודות אחרים
או להכריז בקול:
"אני בכלל צרפתי אני בכלל צרפתי"
וזה לא, וזה לא,
ובכל זאת  טופחים שירי ארגוב בבית
שאני בכלל לא אוהב
ובכל זאת על זהרה אלפסי מעולם לא שמעתי
ואני מתבטא רק בעברית
ועברי נמחק קליל 

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

אנשים זמניים

בדרך לחתונה עוצרים בווגאס